2016 07 05 - Znojemské kolečko, 1.část, z Břeclavi na Šobes u Znojma

Červencové státní svátky jsem oslavil spanilou jízdou z Břeclavi do královského města Znojma.
Vyjíždím ve tři hodiny ráno a kvůli tmě jedu, až do Mikulova po silnici. Téměř temný průjezd
rodným krajem má svůj osobitý půvab a první auto potkám, až za hodinu. V Mikulově sjedu na
cyklotrasu vedoucí podél bývalé "železné opony". Zastavím se, až u Jevišovky u Čapího hnízda.
Záhy noční klid přeruší vzdálené vrčení a nad hlavou mi přeletí letka motorových rogal...

Po cyklostezce pokračuji přes Hevlín do Dyjákovic, pak pokračuji po silničkách (špatné třídy :-))
přes Hrádek, Jaroslavice, Slup. Všechny obce nabízí příležitosti k zastavení, to si ale nechávám
na zpáteční cestu. Prosvištím přes Strachotice, Načeratice a už stoupám mnohaproudovou výpadovkou
do samého srdce Znojma. Zde potkávám ostatní členy výjezdního zasedání Moravské cyklotlupy.

Vyrážíme na krátký okruh národním parkem Podyjí: Přes Kraví horu, Konice, na vyhlídku z
Seasfieldova kamenu (Bylo to oblíbené místo místního rodáka, jenž se pak proslavil jako spisovatel).

Po pokochání na rozeklané údolí národního parku, sjíždíme k lávce přes Dyji, abychom pak vystoupali
na horský hřeben Šobes. Zde jsou nejen proslulé vinice, ale hlavně stánek s ochutnávkou jejich produktů
(Rulandské šedé je prostě skvělé). Po občerstvení se opět musíme šplhat do kopce, obklopení z každé
strany klikající se řekou Dyjí. Po vydechnutí na vrcholu nás čeká rychlá cesta do Podmolí, k
vyhlášené hospůdce U rybníka. Ta je obklopena turisty a také my se přidáváme k vděčným strávníkům.

Nyní se již budeme vracet ke Znojmu a to úvodem, rychlou, adrenalinovou jízdou směrem k Andělskému
mlýnu. Cestou ovšem řešíme defekt a musíme si také dát pozor, abychom nepřejeli odbočku na vyhlídku
Králův stolec (dle pověsti, zde král Jan III. Sobieski sledoval svou armádu směřující na pomoc
obléhané Vídni). Naše skupina rychle klesá k předměstí Znojma, zvané Hradiště. Kdysi zde opravdu
stálo velkomoravské hradiště, nyní je zde krásný výhled na město a malý kostelík. A opět klesáme,
do Granického údolí, je to místní relaxační oblast pro romantické vycházky i cíl dálkových tras.
Prošlo mnoha změnami a mezi tou poslední patří Mločí stezka, se zastávkami pro rodiny s dětmi.

A jsme v cíli, zajdeme ještě do hospůdky u Obří hlavy a na nedalekém parkovišti se loučíme. Já však
zůstávám na přespání a další den po velkolepé snídani se rozloučím s pohostinnými hostiteli. Vracím se stejnou
cestou, jak jsem přijel, ale jen do obce Slup, kde navštívím expozici prvorepublikového opevnění (místní
vodní mlýn jsem totiž, již v minulosti navštívil). Známou trasou pokračuji, až do Hrádku, zde si udělám
přestávku u opevněného kostela. Pak opustím silnici a pokračuji po cyklotrase do Dyjákovic a směřuji přímo
na hranice. Další mou zastávkou je pěchotní srub, zvaný "Závora" a od něj pokračuji podél řeky k již k
menším "řopíkům", jenž překvapí svým obnoveným stavem. Překvapením je také obnovený lanový most, ten umožní
nový zážitek z prohlídky okolí řeky Dyje. Mou cestu zkříží malý výběžek rakouského území, jenž proniká na
to české. Rozhodnu se pokračovat, naši jižní sousedé tu mají malý jez s elektrárnou a hezký dřevěný most.
Pak pokračuji směrem k cestě na české straně, což mi mírně komplikují chybějící cesty na straně rakouské
i bílé místo na mapě. Ale nakonec civilizace dosáhnu a znaven putováním, spočinu v přístřešku u Hevlínu.

Zbytek mé cesty domů vede stejnou trasou jako o den dříve, cyklostezkou do Mikulova (zde opět udělám
zastavení u pěchotního srubu, zvaného "Svah"), Sedlece, Hlohovce a lesem, až do Břeclavi.
(Zveřejněno v Břeclavském deníku)

Účastníci:
PavelG - Znojmo, Jiřina - Brno, Miloš - Břeclav, Dagmar a Martin z Mikulova a Bv, Josef a Marie z Náměště n. O.
Ujeto: Bv-Znojmo (3 - 9h): 80km, n. p. Podyjí (9 - 17h): 40km, Znojmo - Břeclav (10 - 18.30h): 90km (celkem 210km).
Zajímavosti:
Noční jízda ve tři h ráno (bez světel je to zážitek, ale jen v přehledných místech).
Defekt na Podyjí (zjištěno vyschlé lepidlo a poděkování Martinovi),
Pravděpodobný další defekt druhý den cestou domů (bylo nutné koupit duši novou).
Pád do odvodňovací struhy u mikulovského řopíku (také nutno dát pozor při přechodu přes trat).
Zvýšený pohyb mot. vozidel na cyklostezce (Mikulovská - Greenway) mezi Sedlecem a Mikulovem.